הרצאה זו מבקשת להציע למנהלים, בדרגים השונים, מודל למנהיגות מחוללת משמעות. מודל זה הוא התשובה לאתגרים העצומים שמציבים בפנינו עידן הפוסט-קורונה והעידן הכאוטי והבלתי יציב של מהפכת המידע.
שני יסודות קיומיים חזקים פועלים עלינו במקום העבודה, גם אם לא תמיד אנחנו יודעים להגדיר אותם: תחושת הקהילתיות ותחושת המשמעות. במידה והם קיימים, אנחנו נשגשג ומקום העבודה ישגשג; במידה ולא, אנחנו נסתגר לאט בתוך עצמנו, נשתתק, ובסופו של דבר נעזוב. עלינו תמיד לזכור: העובדה שאנו שייכים לקהילה, יהא זה מקום עבודה או משפחה, לא אומר שהיא קהילת משמעות עבורנו.
עולם פוסט-הקורונה הציב את החשיבות העליונה של יסודות אלה בחיינו, ובעיקר את ההכרה בהיעדרם. התוצאה היא העצמתם של שלושה משברים שסימניהם ניכרים כבר כמה עשרות שנים. הראשון הוא משבר מנהיגות, שמהותו הוא היעדר הבנת האחריות של מנהלים לעיצוב קהילתם, לצד היעדר כלים ושפה מתאימה לעיצוב מקום העבודה כקהילת משמעות.
השני הוא משבר בדידות, שיש לו השלכות עצומות על חיינו וחיי ילידנו. משבר זה מכונה ה"מגפה השקטה", והוא תוצאה של היעדר תחושת קהילתיות ופירוק הזיקות החברתיות במקום העבודה ולמקום העבודה.
המשבר השלישי הוא משבר משמעות. משבר זה הוא אחד הגורמים למה שמכונה ה"התפטרות השקטה", אך תוצאותיו אינן נגמרות בשוק התעסוקה בלבד, אלא מתבטאות בכל ממדי החיים והחברה. משבר זה מתבטא בהיעדר תחושת ייעוד ותכלית, ריקנות וחוסן נמוך. מתברר, שמעבר לכל הפינוקים האפשריים שחברות וארגונים יודעות להעניק, ישנו מרחב שלם שמשפיע על מערכת קבלת ההחלטות של העובד ועל מרחב העבודה שלו. יש לכך השפעה עצומה על המוטיבציה של העובדים שמצריך שינוי פרדיגמה. פרדיגמת ה"פינוקים" איננה עובדת יותר.
משמעות איננה פריבילגיה, אלא צורך קיומי, והיא איננה באחריותו הבלעדית של העובד, אלא באחריות המנהיגות הקהילתית (המנהל) וביצירת מרחב עבודה מאפשר ומחולל משמעות. כשאנו מוסיפים לזה את מאפייני מהפכת המידע ושינוי תחושת המציאות הקיצונית שהיא יצרה (מה שמכונה VUCA , ובגלגולו האחרון - BANI), אנו מקבלים תמהיל הרסני שהורס את עולם הקהילות (ממשפחות ועד מקומות עבודה) ופוגע בפרטים שיש בתוכן.
הרצאה זו מבקשת להציג ולהציע את שפת המשמעות כשפה לעיצוב הקהילה במקום העבודה. יצירת מרחב המשמעות הוא באחריות המנהל, אלא שיש לעורר בו את האחריות והמודעות לעיצוב הקהילה ולהעניק לו את הכלים והעקרונות ליישום.
שפת המשמעות הינה שפה לעיצוב הארגון כקהילת משמעות. מטרתה היא להשפיע ולעצב את חיי היומיום במקום העבודה לצד האתוס והייעוד של הקהילה ושל חבריה. ארגון שמציב את אידיאל המשמעות כאידיאל מרכזי יתאפיין ביציבות, חוסן, לכידות ופרודוקטיביות. המודל בנוי מחמישה אלמנטים שניתן ליישם באמצעות מערכת של עקרונות, שגרות ופעולות.
שפת המשמעות מבוססת על מודל משמעות ייחודי שפיתח ד"ר שמעון אזולאי. ישנה אפשרות גם לליווי תהליך וסדנאות שונות.
קהל יעד: מנהלים בדרגים שונים