top of page

משמעות בחינוך וחינוך למשמעות: על שחקני משמעות וקהילת משמעות

בלב ההרצאה ניצב הרעיון של ה"זכות למשמעות". דהיינו, כיצד ניתן ליצור עולם ומערכת חינוך בהם כל ילד וכל ילדה מממשים את זכותם להיות משמעותיים. בהרצאה נבין את הזכות הזו ואת חשיבותה, לצד הגורמים שמונעים מאתנו לממש את האתגרים שנדרשים ממנה.

העידן הזה, המכונה VUCA, המתאפיין בחוסר-יציבות, אי-דאות, מורכבות ועמימות, מציב לפנינו שני אתגרי חינוך כבירים. מצד, אחד עלינו להכשיר ולאמן את התלמידים והילדים להיות "שחקני משמעות" (מושג אשר יוסבר בהרחבה בהרצאה) בכדי להתמודד עם המציאות הכאוטית אשר הם חווים ביומיום ומאפיינת את עולם המחר. בין המאפיינים של שחקן המשמעות ניתן למנות את יכולתו של הילד לעבור מפסיביות מאקטיביות, את יכולתו ליצור תוכן ייחודי ואת החוסן המנטלי הנדרש להתמודד עם אתגרים רגשיים וקיומיים. ללא יכולת זו, ישנה סכנה שילדינו יהפכו ללא רלוונטיים הן תעסוקתית ובין חברתית. למרבה הצער, חלק גדול ממערכות החינוך כיום אינם נענות לאתגר הזה.


מצד שני, עלינו ליצור את הכיתות, בתי הספר, הגנים ואפילו משפחתנו שלנו כ"קהילות משמעות". יצירתה של הקהילה כקהילת משמעות מאפשרת את האימון המתמיד של הילדים כשחקני משמעות, יוצרת זיקה חזקה שמונעת נשירה וניכור ומעניקה לכל ילד את וילדה את מקומם הייחודי.


מטרת ההרצאה היא להסביר מושגים אלו ואת חשיבותם, ובמקביל להציע את "שפת המשמעות" כשפה מעשית לעיצוב המרחב החינוכי והפדגוגי.

שפת המשמעות מבוססת על מודל משמעות ייחודי שפיתח ד"ר שמעון אזולאי. ישנה אפשרות גם לסדרת הרצאות, ליווי וסדנאות.


קהל יעד: הורים, מורים ואנשי חינוך בלתי פורמלי (לבתי ספר מוצע גם מודל פדגוגי מפורט)

40 views
bottom of page